سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیا را بران که محبّت دنیا، کور و کر و لال می کند و سرفرازان را خوار . [امام علی علیه السلام]
ویژه نامه همکاری ملی شمالشرق استان تهران
>>محسن صالحی ( چهارشنبه 95/6/31 :: ساعت 10:40 صبح)

در نشست کتاب‌خوان دماوند صورت گرفت

معرفی کتبی درباره فلسفه اسطوره و جانشینی به‌ حق پیامبر اکرم(ص) در دماوند

خبرگزاری فارس: معرفی کتبی درباره فلسفه اسطوره و جانشینی به‌ حق پیامبر اکرم(ص) در دماوند + تصاویر

نشست کتاب‌خوان شهر دماوند با معرفی کتبی درباره فلسفه اسطوره، جانشینی به‌حق پیامبر اکرم(ص) و تأثیر فراز و نشیب زندگی بر اشعار استاد شهریار برگزار شد.

به گزارش همکاری ملی از شرق استان تهران، نشست کتاب‌خوان در راستای معرفی کتاب‌های جذاب و خواندنی و تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی با حضور جمعی ز علاقه‌مندان به کتاب و اعضای کتابخانه کوثر شهر دماوند برگزار شد.

در این نشست، کتاب‌های متعددی به مناسبت‌های مختلف از جمله روز بزرگداشت ادب و فرهنگ پارسی و عید سعید غدیر خم توسط شرکت‌کنندگان معرفی شد.

* اسطوره قبل از اندیشه با کتاب «شاهکارهایی از اساطیر یونان»

نخستین کتاب توسط سحر حاجی‌اسداللهی، مدرس دانشگاه به عنوان «شاهکارهایی از اساطیر یونان» به نوشته باب بلیسدل با ترجمه زهرا پازکی‌زاده معرفی شد؛ این کتاب در سال 1389 به چاپ رسیده است.

حاجی‌اسداللهی در این خصوص اظهار کرد: این کتاب دارای 6 فصل است که بر مبنای روایات نویسندگانی چون هومر، سوفوکل و آپولونیوس نوشته شده است؛ این داستان‌ها از غنی‌ترین داستان‌های اساطیر یونان به شمار می‌روند.

وی افزود: اسطوره در زبان پارسی برگرفته از الاسطوره و الاسطیره به معنی داستانی که اصل و ریشه آن معلوم نباشد و واژه معادل انگلیسی آن Myth از ریشه یونانی Muthos گرفته شده است؛ اسطوره به معنای حکایت و روایت نیست، بلکه اسطوره چیزی قبل از اندیشه است و مستقیماً با احساس و تجربه سر و کار دارد.

این مدرس دانشگاه گفت: اسطوره قبل از اندیشه است و با مسائل و مفاهیمی چون جنسیت، جوانی، مرگ، جاودانگی، بیماری شناخته می‌شود؛ بشر با پدیده‌هایی چون مرگ، پیری، بیماری، زلزله، سیل، خشکسالی رو‌به‌رو بود و این در حالی است که هنوز راه‌حل علمی برای پاسخگویی به این رخدادها نیافته بود؛ بنابراین در رویارویی با این رخدادها توصیفی احساسی را ارائه می‌دهد.

حاجی‌اسداللهی در خصوص جایگاه اسطوره قبل از تفکر، بیان کرد: شناخت اساطیری اشیاء به ما کمک می‌کند تا به راز اصل و ریشه همه چیز برسیم؛ بنابراین اگر بخواهیم چیزی را ریشه‌ای بررسی کنیم، باید به سراغ اسطوره برویم؛ با بیان فوق اهمیت مطالعه اسطوره برای ما روشن می‌شود

*تأثیر فراز و نشیب زندگی بر اشعار شهریار

به گزارش فارس، «کتاب دیوان شهریار» به مناسب بزرگداشت ادب و فرهنگ پارسی توسط خانم ملک‌محمدی، کتابدار کوثر دماوند معرفی شد که در میان گفته‌های وی، به زندگی استاد شهریار و سفری که در سال 1299 به شهر تهران داشت، اشاره شد.

ملک‌محمدی در این باره افزود: استاد شهریار برای ادامه تحصیل به دارالفنون رفت و در سال 1332 تخلص شهریار را بنا بر تفألی که به حافظ زده بود، برگزید.

وی تصریح کرد: زندگی شهریار فراز و نشیب‌های بسیاری داشته که تأثیر آن در اشعار این شاعر بزرگ قابل‌لمس است.

*تفسیر گلشن راز با کتاب «راز راز»

سومین کتاب توسط فاطمه اسداللهی، یکی از علاقه‌مندان به کتاب با عنوان «راز راز» نوشته دکتر ابراهیمی دینانی با موضوع تفسیر گلشن راز معرفی شد.

اسداللهی بیان کرد: این کتاب، تفسیر فلسفی از گلشن راز است که چطور یک تصور تبدیل به معرفت می‌شود؛ تصوری که در خارج از ذهن انسان وجود ندارد.

وی همچنین کتاب دیگری با عنوان «مناظره دکتر و پیر» معرفی کرد و گفت: داستان این کتاب درباره عقاید مذهبی جمعی است که به مناظره نشسته‌اند و عقاید یکدیگر را نقد می‌کنند.

*کتابی درباره جانشینی به‌حق پیامبر (ص)

کتاب دیگری به مناسبت عید سعید غدیر خم توسط محسن سلطان‌محمدی، مسؤول کتابخانه عمومی کوثر دماوند با عنوان «پژوهش‌هایی در نیم‌قرن نخستین خلافت» نوشته علی لباف معرفی شد.

سلطان‌محمدی افزود: این کتاب در 344 صفحه نوشته شده که درباره جانشینی بر حق حضرت رسول (ص) بحث می‌کند که آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» به‌وضوح اشاره به این موضوع دارد.

وی ادامه داد: شاید اگر مهاجر و انصار زیر بار وصیت پیامبر (ص) رفته بودند، جامعه اسلامی کنونی وضعی این چنین نداشت و ما شاهد وجود گروهک‌های تروریستی نبودیم.

مسؤول کتابخانه عمومی کوثر شهر دماوند بیان کرد: آنچه باعث ناکامی ما برابر پاسخ‌گویی به پرسش‌گران در زمینه مذهبی بوده، بی‌شک جهل معرفتی و عدم مطالعه و اندیشه ما در این زمینه است که کتاب فوق راهنمای خوبی در این خصوص به شمار می‌رود.

*شخصیت‌های سیاه‌وسفید کتاب جذاب «آتش بدون دود»

کتاب پنجم توسط مجتبی سلطان‌محمدی، از اعضای کتابخانه عمومی کوثر دماوند با عنوان «آتش بدون دود» نوشته نادر ابراهیمی در هفت جلد برای شرکت‌کنندگان در نشست کتاب‌خوان معرفی شد.

سلطان‌محمدی تصریح کرد: داستان این کتاب این‌قدر جذاب است که خواننده با اشتیاق سعی در اتمام خوانش کتاب دارد؛ نادر ابراهیمی با اینکه داستان را از زبان سوم شخص گفته، اما خواننده درون داستان قرار می‌گیرد و با قهرمان کتاب و ذهن خواننده مشغول قهرمان داستان می‌شود.

وی بیان کرد: شخصیت‌های داستان کتاب «آتش بدون دود» سیاه‌وسفید هستند و شخصیت خاکستری وجود ندارد و شخصیت‌ها منفی یا مثبت مطلق هستند.

*سیر تکامل انسان و شرح عبور از عصر یخبندان در کتاب «چگونه انسان غول شد»

آخرین کتاب در نشست کتاب‌خوان دماوند با عنوان «چگونه انسان غول شد» نوشته ایلین سگال با ترجمه مترجم آذر آریان‌پور و محمدتقی بهرامی‌حران توسط مهناز اکبری، از علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی معرفی شد.

اکبری با بیان اینکه کتاب «چگونه انسان غول شد» در سال 1353 به چاپ رسیده است، افزود: این کتاب، رومانی است که چگونگی تکامل انسان را شرح می‌دهد؛ اینکه انسان در ابتدا چه فرهنگ‌هایی داشته است.

وی ادامه داد: انسان ابتدا در جنگل و روی درخت می‌زیسته است؛ نخستین حیوانی که توسط انسان رام شد، سگ بود؛ این کتب همین‌طور تکامل فرهنگی انسان را در سه جلد شرح می‌دهد.

این علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد: کتاب «چگونه انسان غول شد»، عبور انسان از عصر یخبندان را شرح می‌دهد و اکتشافات بشری و اختراع وسیله جدید توسط انسان را در قالب رومان بیان می‌کند تا آنجا که انسان به یک جانشینی می‌رسد.


  نوشته های دیگران ()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
فهرست ها
 RSS 
خانه
ارتباط با من
درباره من
پارسی بلاگ

بازدید امروز: 2
بازدید دیروز:  1
مجموع بازدیدها:  14001
منوها
» درباره خودم «


ویژه نامه همکاری ملی شمالشرق استان تهران

» آرشیو مطالب «

شهریور 95

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

برلیان
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید

» لوگوی دوستان «